کارگاه تخصصی مدلسازی حوادث با استفاده از نرم افزار PHAST

برگزاری کارگاه تخصصی مدلسازی حوادث با استفاده از نرم افزار PHAST در دانشگاه علم و فرهنگ

گروه مهندسی ایمنی با هدف افزایش مهارت تخصصی و آشنایی دانشجویان رشته مهندسی ایمنی با نرم افزارهای کاربردی این رشته، دوره مدلسازی حوادث با استفاده از نرم افزار PHAST را در 3 روز متوالی ( 10 ، 11 و 12 تیرماه 1398) از ساعت 9 الی 15 در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار نمود.

این دوره توسط مرکز آموزش های آزاد و مرکز طراحی فرآیند، ایمنی و کاهش ضایعات (CPSL) دانشگاه صنعتی شریف در دانشگاه علم و فرهنگ با تدریس استاد فرشاد رحیمی در دو بخش تئوری و عملی (کار با نرم افزار) برگزار شده و ۳۷ نفر از دانشجویان ورودی ۹۵ رشته مهندسی ایمنی در این دوره حضور داشتند.

لازم به ذکر است که مدلسازی پیامدهای ناشی از حوادث محتمل در یک واحد فرآیندی، از مهم‌ترین مراحل ارزیابی ریسک می باشد که توسط مهندسین ایمنی انجام می­گیرد. این مرحله شامل مدل سازی رهایش مواد در محیط و به دنبال آن مدل سازی پیامدهای ناشی از سمیت، اشتعال یا انفجار این مواد می‌باشد. نرم افزارPHAST (Process Hazard Analysis Software Tool) که یکی از معروفترین و توانمندترین نرم افزارهای مناسب متخصصین HSE درصنایع نفت، گاز و پتروشیمی است، حوادثی چون آتش و انفجار مخازن و لوله ها را مدل کرده و نتایج شامل محدوده تاثیر را به صورت گرافیکی نمایش می دهد. این نتایج در طرح ریزی واکنش اضطراری و حریم خطر مجتمع ها مورد استفاده قرار می گیرد.