بازدید علمی – آموزشی از شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران (پنها)

بازدید علمی – آموزشی از شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران (پنها) به همت انجمن علمی دانشجویی - مهندسی ایمنی صنعتی در روز چهارشنبه به تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.

 در این بازدید که دکتر مریم رامین ثابت، از مدرسان دانشگاه، و سرکار خانم مائده خداوردی دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی ایمنی صنعتی دانشجویان را همراهی کردند.
دانشجویان این رشته از بخش‌های مختلف شرکت و خطوط تولید بازدید کردند. این بازدید با هدف آشنایی دانشجویان با خط تولید هلیکوپتر و اقدامات ایمنی ای که در این سازمان انجام می‌شود، برگزار شد.
 روند بازدید:
در این بازدید، ابتدا دانشجویان با شرکت پنها و توانمندی‌های آن آشنا شدند؛ سپس با رئیس کل HSE این شرکت گفت‌وگو کردند. ایشان استانداردها و دستورالعمل‌های مورداستفاده در خطوط مختلف را برای دانشجویان شرح داد و درخصوص خطرات موجود در بخش‌های مختلف مثل رنگ‌کاری، خطوط تولید، شست‌وشو و... توضیحات تکمیلی ارائه شد. ایشان در بحث ایمنی هلیکوپترها به مدل پنیر سوییسی اشاره کردند. این مدل به لایه‌های مختلفی از علت‌ها و مخاطرات اشاره دارد که درنهایت، تجمیع آن‌ها باعث رویداد و حادثه می‌شود (نه صرف یک علت). پس از توضیحات و پرسش‌وپاسخ‌هایی که دانشجویان در خصوص فعالیت‌های ایمنی در بخش‌های مختلف داشتند،
دانشجویان از خط تولید و مونتاژ هلیکوپتر دیدن کردند و مهندسان متخصص درخصوص فرآیند تولید و مونتاژ توضیحات کاملی را به دانشجویان ارائه کردند. همچنین پاسخگوی تمامی سوالات دانشجویان نیز بودند.
پس از بازدید از خط تولید و مونتاژ، دانشجویان از مرحلۀ تست پرواز نیز دیدن کردند و Takeoff و تست چندین هلیکوپتر را مشاهده نمودند. همچنین متخصصان آن بخش توضیحات مفیدی ارائه کردند. در این بخش، بیان شد که یک هلیکوپتر جهت بلندشدن از زمین، از لحظۀ استارت موتور که ابتدا در دور آیدل (Idle) خود قرار می‌گیرد، باید دقایقی را طی کند تا موتور به دمای کارکرد مطلوب خود برسد؛ پس از فراهم شدن شرایط، خلبان مجاز به Full Power کردن موتور است که این مهم، برای مرحله Takeoff ضروری است. در انتها، تیم بازدیدکننده از موزۀ دستاوردها و تولیدات این شرکت بازدید کردند.