استعداد درخشان چیست؟

دانشگاه ها هر سال می‌توانند درصدی از کل ظرفیت پذیرش دانشجوهایشان را در مقطع کارشناسی ارشد به پذیرش بدون آزمون اختصاص دهند و این سهمیه را در اختیار دانشجویان استعداد درخشان قرار دهند. به طور کلی دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارند، باید در آزمون کارشناسی ارشد شرکت و رتبه قبولی برای پذیرش در این مقطع را کسب کنند، اما دانشجویانی که بر اساس آیین‌نامه می‌خواهند پذیرفته شوند، دانشجویان دارندگان معدل‌های بالا هستند.

دانشجویان ممتاز هر ورودی، پس از پایان ترم ششم و از بین دانشجویانی که حداقل ۷۵درصد واحدهارا پاس کرده باشند معدل گیری و تعیین می شوند. نفرات اول و دوم می توانند بدون کنکور وارد کارشناسی ارشد شوند و اگر آنها از این امتیاز استفاده نکنند به نفرات بعدی می رسد.

مهلت استفاده از سهمیه استعداد درخشان

دانشجویان باید پس از انتشار فراخوان‌های پذیرش بدون کنکور دانشگاه ها، شرایط و ضوابط هر دانشگاه ها را برای پذیرفتن دانشجویان استعداد درخشان را مطالعه کنند و در زمان مشخص اقدام به ثبت نام نمایند. این فراخوان‌ها معمولاً هم‌زمان با ثبت نام کنکور آزمون کارشناسی ارشد منتشر می‌شود.

نحوه استفاده از سهمیه استعداد درخشان

دانشجویانی که متقاضی استفاده از سهمیه استعداد درخشان خود هستند لازم است تا پس از انتشار فراخوان دانشگاه ها، با مراجعه به سامانه ثبت نام دانشگاه مورد نظرشان، به راحتی از زمان و نحوه ثبت نام این سهمیه دانشگاه ها آگاه شده و با وارد کردن اطلاعات لازم، منتظر اعلام نتایج پذیرفته شدگان باشند. دانشگاه ها با توجه به ظرفیتی که برای پذیرش بدون آزمون قرار داده‌اند، با بررسی و تائید مواردی که باید دانشجویان داشته باشند و پس از مطابقت آن‌ها، از بندهای تسهیلاتی در نظر گرفته شده استفاده می‌کنند.

توجه: شرایط و نحوه ی پذیرش دانشجویان، هر ساله توسط دانشگاه به صورت دقیق و کامل اعلام خواهد شد.