برنامه های توانمندسازی دانشجویان مهندسی ایمنی در راستای اهداف دانشگاه نسل سوم علم و فرهنگ

با گذشت زمان و تغییر نیاز جوامع بشری و صنایع، در تعاریف و آموزش های نیروی کار نسل جوان تعییرات اساسی پدید آمده است. از این رو سیر تحولی دانشگاه ها از نسل اول تاکنون میتوان به این نکات اشاره نمود.

در تقسیم‌بندی دانشگاه‌ها به نسل اول، دوم و سوم می‌توان اینگونه بیان کرد که دانشگاه نسل اول دانشگاه‌های آموزش‌ محور هستند که فعالیت آن‌ها به صورت آموزش‌محوری تا دهه اول انقلاب ادامه داشت که هدف و وظیفه آن دانشگاه، ارائه آموزش و صدور مدرک تحصیلی بود و این دانشگاه‌ها برای توسعه کشور به تربیت نیروهای مجرب آموزش‌دیده می‌پرداختند.

دانشگاه نسل دوم نیز دانشگاه‌های پژوهش محور هستند که این نسل از دانشگاه ضمن فعالیت‌های آموزشی مختص دانشگاه نسل اول توجه بیشتری به مباحث پژوهشی و کاربردی داشته و خروجی آن افزایش تعداد مقالات ایران در میان کشور‌های پیشرفته بود.

دانشگاه نسل سوم به این مفهوم بیان شد که دانشگاه صرفاً مکانی برای یادگیری یک سری آموزه‌های صرف نیست و همچنین دیگر مکانی نیست که فقط پروژه‌های تحقیقاتی را در راستای اهداف اقتصادی صنایع انجام دهد، بلکه علاوه بر آنکه تمام این اهداف را همچنان پیش می‌برد، فارغ‌التحصیلانی را به جامعه ارائه می‌دهد که دانش را در کنار پژوهش‌های کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری کار می‌آفرینند.

دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین علاوه بر تولید علم و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز توسعه در راستای تجاری سازی علم و تأسیس شرکت‌های دانش بنیان قدم بر می‌دارد و محور فعالیت‌های دانشگاه نسل سوم بر کارآفرینی است.

از این حیث گروه مهندسی ایمنی در دانشگاه نسل سوم علم و فرهنگ با رویکرد توانمند سازی و آماده سازی هرچه بیشتر دانشجویان مهندسی ایمنی بمنظور ورود در بازار کار و صنعت، با صرف ساعت ها کار کارشناسی و رایزنی با متخصصین و صاحب نظران حوزه ایمنی اقدام به تدوین تقویم آموزشی چهار ساله دانشجویان نموده است که با دانشجویان با گذراندن واحد های درسی، و برنامه های توانمندسازی طبق این تقویم آموزشی به عنوان فارغ التحصیلان مهندسی ایمنی، توانایی ایفای نقش و جایگاه مناسب را در صنایع دارا خواهند شد.

این تقویم به شرح جداول ذیل می باشد که عناوین نشست ها، بازدیدها، کارگاه ها و دوره های آموزشی و تکمیلی بعنوان کلید موفقیت توانمندسازی دانشجویان در اختیار دپارتمان نفت و گاز بعنوان متولی رشته مهندسی ایمنی می باشد.